Deurdonderen met Boerman - Verbaasd

Verbaasd? Ik? Nee, niet meer, want als je alle zaken van de afgelopen decennia op een rijtje zet, dan had je ook niet anders kunnen verwachten hier in Nederland. Toen ik het las stond ik wel even met mijn oren te klapperen. Eventjes, heel eventjes was ik stomverbaasd. De logica ervan ontging me compleet. Vast een 1 april-grap dacht ik nog, maar een 1 april-grap, terwijl het geen april was, dat ging er bij mij niet in. Maar wat was het dan? Zo maar een leuk idee om het Nederlandse wagenpark iets op te fleuren? Of waren de bestuurders van ons kleine kikkerlandje weer eens danig in de war? Nou hoor ik jullie al vragen: wat hebben ze nou weer uitgevreten? Ik zal het maar vertellen, misschien dat iemand het me kan uitleggen.

Elke auto die na 1 juni 2000 gekeurd wordt, moet van een nieuw kentekenplaat worden voorzien. Persoonlijk vind ik het zwarte randje er omheen wel chique, maar dat is ook dan direct alles. Een voordeel is wel dat motoren eindelijk van een fatsoenlijk formaat kentekenplaat hebben. Eindelijk van dat grote gele gevaarte af. Maar wat is het geval? Aanhangers moeten in het vervolg een witte kentekenplaat voeren. Dus heb je al twee soorten platen. Witte en gele. In de categorie witte en gele platen heb je vier typen, namelijk de gewone lange gele platen voor de auto, de Amerikaanse plaat, eentje voor achter op de bestelbus en een plaat voor de motor. Verder kent ons wagenpark ook nog het zogenaamde handelaarkenteken. Dit zijn groene platen. Ook hier weer twee typen, één voor de auto en één voor de motor.

Maar nou komt het. Van de week las ik dat alle geregistreerde taxi's een nieuw soort nummerbord krijgen. Een lichtblauw nummerbord met zwarte letters. Waarom? Ik heb totaal geen flauw idee. Om ze makkelijker te herkennen? Dat doe je toch al aan het bordje taxi op het dak lijkt mij. Ja toch? Het zal toch niet zo zijn dat men dit doet om de snorders tegen te gaan, want dat zou betekenen dat men er over nagedacht heeft, en dat heb ik ze nog niet vaak zien doen. En om het geheel nog wat overzichtelijker te maken mogen de klassieke voertuigen gewoon met de ouderwetse donkerblauwe kentekenplaat door blijven rijden. Dus goed beschouwd komt de score hierbij rond de elf typen kentekenplaten te liggen die in vijf verschillende kleuren zijn uitgevoerd. In het kader van één Europa ontgaat mij hier alle logica.

Eén Europa, laat me niet lachen. Ze kunnen niet eens één soort kentekenplaat invoeren in Nederland, laat staan in heel Europa. Maar, de nieuwe platen hebben één ding gemeen: ze zijn allemaal uitgevoerd met zwarte letters. Dit om het geheel wat overzichtelijker te maken denk ik. Ik snap het niet. Volgens mij heeft degene die dit heeft bedacht een gigantische kentekenplaat voor z'n kop. Ik bedoel maar.

Robert Boerman

Deze collum is verschenen in Mag-a-zine 52