Deurdonderen met Boerman - Schatkist

"Geachte dames en heren van de ministerraad." Zo begon een tijd terug onze premier, en hij vervolgde met: "De knaken zijn op. De schatkist is leeg, en we moeten nodig wat verzinnen want anders kunnen we onze toekomstige snoepreisjes wel vergeten." Er werden luidkeels diverse malle en rare ideeën aangedragen, totdat er een of andere malloot opstaat en hard over de schreeuwende meute heen roept: "Meer snelheidsbekeuringen!" Eenieder hield na deze uitspraak zijn of haar mond dicht, en stond vervolgens versteld van de eenvoud van de uitleg van de malloot. "De meeste mensen in Nederland rijden te hard, ook wij maar wij betalen gewoon vanuit de grote Nederlandse spaarpot. Als we nou meer snelheidscontroles gaan houden onder het motto dat te hard rijden schadelijk voor het milieu is, en er zodoende meer wordt gecontroleerd, dan kunnen we op deze manier een paar extra centen binnen slepen om onze gaten te dichten." Aldus de malloot.

En zo kwam het dat we tot aan vandaag de dag opgescheept zitten met de diverse dagelijks terugkerende snelheidscontroles. Het nut van bovengenoemd kwaad snap ik niet helemaal. Goed, op sommige gevaarlijke wegen wordt nog altijd te hard gereden, maar... een tijdje geleden werd er bij ons in de buurt weer eens gecontroleerd. Er wordt hier, en een gewaarschuwd (motor)mens telt voor twee, bijna wekelijks gecontroleerd.

Het betreft hier Brummen en omgeving, vooral op doorgaande wegen is de Hermandad zeer actief. Maar een tijdje terug werd er wederom op snelheid gecontroleerd, alleen was het tijdstip van controle ietwat aan de late kant. Van ‘s nachts 1 tot half drie. Nou vraag ik je. Midden in de nacht, en als er nou een gigantische hoeveelheid aan auto's langs kwam dan was het nog tot daar aan toe, maar die drie man en een paardekop die daar midden in de nacht langskomen, dat bost ook niet aan. Wat kost zo'n controle nou wel niet. Twee man sterk à ƒ 80,- per uur? Da's al ƒ 240,-. Plus de voorbereiding en afbouwen komen we al gauw op 4 à 500 gulden. "En Pierre, wat hebben we gewonnen?" ƒ 300,-? Dan hebben we toch nog zo'n 200 verlies. Kunnen ze dan niet iets beters doen? Maar nee hoor, gewoon stug doorgaan met controleren.

Maar mij krijgen ze niet meer. Ik hou me redelijk netjes aan de snelheid. Met de auto beter dan met de motor, maar het gaat vrij netjes. Nee, mij pakken ze niet met hun verdekt opgestelde camera's en radarapparatuur. De enige keer dat ze mogen flitsen als ik te hard rij is in een plaatsje verderop, want daar staan van die fijne radarpalen die van twee kanten flitsen, en aangezien we toch geen nummerbord voorop hebben kunnen ze niet zien wie je bent. Maar laten we dit laatste maar als niet geschreven beschouwen, want voor je het weet krijgt een of andere Europese gek er lucht van en worden behalve beenkappen, veiligheidsgordels, airbags, breekbouten ook nog nummerplaten voorop verplicht. Voorop net zo'n achterlijk groot geel ding als achter, en daar pas ik voor. Ik rijd toch niet op een nummerbord! Ik bedoel maar.

Robert Boerman

Deze collum is verschenen in Mag-a-zine 40