Deurdonderen met Boerman - Hogesnelheidslijn

Er worden Hogesnelheidslijnen gepland en aangelegd alsof het niets is. Betuwelijnen komen door natuurgebieden, computers worden steeds sneller. Waarom? Omdat vandaag de dag alles, maar dan ook werkelijk alles steeds vlugger en vooral supersnel moet gaan, want tijd is geld, en geld is belangrijk. Hoe meer en vlugger verdiend, hoe beter.

1999 (één jaar voor het magische jaar 2000), dat is al over een jaar. Dan al? Ja dan al, want de tijd vliegt. Zelfs de tijd gaat supersnel. "Wat staat ons te wachten in 1999?" Nou als het aan de politiek ligt heel wat. We kunnen namelijk niet meer effe lekker rondscheuren. We gaan weer terug naar de tijd van paard en wagen, naar de tijd waar de dorpsagent nog op een varken rondreed, en de man met de rode vlag nog voor de auto liep om het publiek te waarschuwen voor het aanstormende, ronkende, ijzeren paard. Ja, in deze hectische tijden van haast en drukte kan het nog. Opschieten en gauw naar de plaats van bestemming, maar over een jaar is het gebeurd met de pret, dan worden de regels wat de snelheid betreft toch even iets anders. We gaan dan terug naar 30 km/u in de bebouwde kom, 60 km/u erbuiten, en op de "snelweg" zelfs een topsnelheid van wel 90 kilometer per uur. Ik moet er niet aan denken, 90 kilometer per uur. Wat een top. Ik zou het niet durven hoor, om met zo een duizelingwekkende vaart op des Heerens wegen rond te crossen. Ik laat dat wel uit mijn hoofd.

Maar zonder dollen. Daar zijn we mooi klaar mee. Naast alle debiele, achterlijke regelgeving die ons nu al is opgelegd, en hopelijk zal er niet veel meer volgen (liever helemaal niets meer), mogen we in 1999 niet harder meer rijden dan 30, 60 of 90 km/u. Wie bedenkt nu in vredesnaam zoiets achterlijks? Niet een normaal denkend wezen zoals jij en ik denk ik, want ik denk dat een ieder het absurde van zo'n wetgeving er wel van in ziet, alleen diegenen die ons land naar de knoppen helpen niet. Die vinden het een prachtplan. Kunnen ze zich later op de borst kloppen, zo van; "Kijk dat waren wij die toen heel Nederland lam legden." Wat voor een denkwijze zouden de bedenkers van het plan hebben? Wat voor een nut zou het hebben om de snelheid drastisch te verlagen?

Ik weet het in ieder geval niet. Maar zoals ik al zei, als dit zo doorgaat dan gaan we terug in de tijd. Ik koop dan een renpaard, want met een beetje renpaard ben je dan sneller op de plaats van bestemming dan met auto of motor. En je hoeft dan geen helm op, geen beenkappen, je mag er zonder gordels op zitten, paarde-airbags heb ik nog niet gezien, hoefijzers worden gespijkerd en niet ge(breek)bout, dus alleen maar voordelen dacht ik. Tenminste zolang het duurt, want gegarandeerd dat er wel weer zo'n prutser opstaat die zegt dat paardrijden veel te gevaarlijk is en dat er jaarlijks te veel slachtoffers vallen en dat derhalve het paardrijden maar aangepast moet worden met helmen, beenkappen en wie weet wat voor een onzin nog meer. Ga niet langs start, u ontvangt geen 20.000 gulden, dan zijn we dus gewoon weer terug bij af. Ik bedoel maar.

Robert Boerman

Deze collum is verschenen in Mag-a-zine 34